Site Loader

Jako osoba urodzona pomiędzy 1980 a 2000 rokiem według Wikipedii należę do pokolenia milenialsów, nazywanych również Generacją Y lub pokoleniem cyfrowym. Nie pamiętam czasów sprzed ery cyfrowej, dlatego zupełnie naturalne jest dla mnie przebywanie i posiadanie kanałów w social media. Dlatego dzisiejszy artykuł będzie próbą odpowiedzi na pytanie, jak legalnie organizować konkursy w social media?

Zanim jednak przejdziemy do tematu artykułu, zaczniemy od małej dygresji.

Staram się na bieżąco analizować i sprawdzać różne tematy, które w ramach bloga chciałabym poruszać, żeby czuć, że zarówno pasuje to do wymyślonej przeze mnie koncepcji, jak i że jest to w jakiś sposób wartościowe dla Czytelników. Jako, że interesuje mnie prawo nowych technologii (tutaj kłaniają się zagadnienia związane z social media) oraz gry komputerowe, oczywiście w odniesieniu do ich prawnych aspektów (chociaż Ci którzy znają mnie prywatnie doskonale wiedza, że gry komputerowe lubię również w kontekście… grania :), a Wiedźmin Dziki Gon jest moją grą top of the top), pomyślałam że dobrym pomysłem będzie poruszanie tych tematów na blogu.

Design, czyli moja myśl przewodnia tego bloga, można rozpatrywać nie tylko w kontekście projektowania wnętrz, ale też w ujęciu szerszym – projektowania aplikacji, gier komputerowych i tym podobnych. Dlatego uznałam, że będzie to fajne rozwinięcie tematyki bloga.

Skoro wiemy już dlaczego jesteśmy tu gdzie jesteśmy – przechodzimy do meritum. W dzisiejszym wpisie odpowiem na pytanie jak legalnie organizować konkursy w social media. Na tapet weźmiemy uregulowania prawne oraz regulaminy portali społecznościowych takich jak Facebook, Instagram i YouTube.

Konkurs w social media – zagadnienia ogólne

Konkurs w social media jest świetną okazją do wypromowania naszej marki co oznacza, że jest jednocześnie bardzo dobrym narzędziem marketingowym. Czy do jego legalnej organizacji potrzeba jedynie platformy społecznościowej, odrobiny kreatywności i nagrody? Otóż, potrzeba znacznie więcej. A o tym więcej, w dalszej części artykułu.

Organizując konkurs w social media nie możemy się skupić jedynie na uregulowaniach zawartych w regulaminach danego portalu społecznościowego (o samych portalach i warunkach jakie musimy spełnić, aby konkurs zorganizować na konkretnej platformie będzie w II części wpisu).

Musimy pamiętać, że organizując konkurs podlegamy uregulowaniom szeregu ustaw jak chociażby ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o ochronie danych osobowych, ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych i… ustawie o grach hazardowych. W mojej ocenie, właśnie ta ostatnia ustawa jest szalenie ważna, bo nieumiejętne bądź niefortunne sformułowanie warunków uczestnictwa w konkursie narazi nas na podleganie uregulowaniom zawartym w tej ustawie, a to już nie przelewki.

Przyrzeczenie publiczne

Zacznijmy jednak od tego, czym w zasadzie jest konkurs? W świetle prawa jest on swego rodzaju przyrzeczeniem publicznym. Przyrzeczenie publiczne jest instytucją uregulowaną w Kodeksie cywilnym (art. 919 – 921). Organizator konkursu musi pamiętać, że jednym z obowiązków jakie musi dopełnić jest dotrzymane przyrzeczenia.

Istotą konkursu (przyrzeczenia publicznego) jest przyznanie nagrody za najlepsze dzieło lub najlepszą czynność. Tutaj od razu zapala się czerwona lampka, bowiem czy bardzo modne konkursy na Facebooku czy też Instagramie polegające na udostępnieniu danego profilu/posta, dotyczą wyboru… najlepszej czynności? Czy moje udostępnienie jest lepsze niż udostępnienie mojej koleżanki? Organizując konkurs należałoby się wystrzegać tego typu działań.

Nagroda

Kwestia najbardziej interesująca wszystkich biorących udział w konkursie – nagroda.

Musimy pamietać, że zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych, a także związanych ze sprzedażą premiową – pobiera się podatek w wysokości 10% wartości nagrody (dotyczy to zarówno nagrody pieniężnej jak i rzeczowej). To na organizatorze konkursu, jeśli prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej powinna rozliczyć nagrodę w zeznaniu rocznym), ciąży obowiązek odprowadzenia tego podatku, a każde inne postanowienia w tym zakresie – na przykład przerzucające ten obowiązek na uczestników konkursu – są nieważne. Co więcej, nie rozliczając tego podatku organizator konkursu popełnia przestępstwo karnoskarbowe. Nie jest przyjemnie, prawda?

Jest jednak pewne wyłączenie, które umożliwia niepłacenie tego podatku.

Obowiązek zapłaty podatku od wygranej nie dotyczy nagród w konkursach:

  • organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu (platformy społecznościowe mieszczą się w tym zakresie),
  • o tematyce naukowej, kulturalnej, dziennikarskiej, sportowej lub artystycznej,
  • dotyczących sprzedaży premiowej,

o ile jednorazowa wartość wygranych lub nagród w konkursie nie przekracza kwoty 2000 złotych.

Losowanie

W 70% konkursów, które widziałam na platformach społecznościowych wybór uczestnika wygrywającego nagrodę, następował za pomocą… losowania. Ale cóż w tym złego, zapytacie? Tak jest przynajmniej sprawiedliwie!

Otóż, co do sprawiedliwości – wypowiadać się nie będę – natomiast co do samego losowania już owszem. Wspomniana już przeze mnie na wstępie Ustawa o grach hazardowych w art. 2 ust. 1 stanowi tak:

Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku.”

Czymże jest więc losowanie, jeśli nie przypadkiem właśnie? Co to oznacza dla organizatora konkursu? To, że jeśli w warunkach konkursu określi, że wybór zwycięzcy nastąpi za pomocą losowania (lub użyje innych pokrewnych zapisów odnoszących się do przypadkowego wyboru), będzie podlegał pod uregulowania tej ustawy.

Tak w telegraficznym skrócie i dużym uproszczeniu z ustawy o grach hazardowych wynika między innymi, że organizator takiej loterii (bo tym właśnie będzie konkurs z elementem losowania zwycięzcy) musi ją zgłosić do dyrektora administracji izby skarbowej i uzyskać zezwolenie na jej przeprowadzenie, spełniając jednocześnie szereg wymogów z tej ustawy jak na przykład zagwarantować wypłacalność nagród. Prawda, że robi się skomplikowanie przy wydawałoby się prostym i przyjemnym konkursie organizowanym w social media?

Dane osobowe

Organizując konkurs w social media organizator powinien również pamiętać o stosownych zapisach dotyczących ochrony danych osobowych osób biorących udział w konkursie. Powinien na przykład zadbać o poprawne zapisy dotyczące tego jakie dane przetwarza i w jakim celu to robi, żeby nie narazić się na zarzut ich naruszania.

Prawo autorskie

Jeśli natomiast w ramach konkursu tworzone są przez uczestników utwory to niezwykle ważna jest kwestia praw autorskich. Jeśli na przykład dzieła konkursowe uczestników organizator konkursu zamierza później wykorzystać w działaniach marketingowych, dobrze było by zadbać o przeniesienie do nich praw autorskich.

Jak zapewne dostrzegacie, organizacja konkursu w social media to nie taka prosta sprawa jakby się na pierwszy rzut oka mogło wydawać. Przygotowując ten wpis, z jednej strony chciałam zawrzeć praktyczne informacje dotyczące organizacji takich konkursów, a z drugiej nie chciałam Was przytłoczyć za dużą dawką wiedzy na jeden raz – dlatego postanowiłam podzielić go na dwie części.

I część będzie wstępem i ogólnym scharakteryzowaniem zagadnienia konkursów w social media, natomiast II część będzie dotyczyć stricte postanowień regulaminów konkretnych platform społecznościowych tj. Facebooka, Instagrama i YouTube’a. W II części poruszę również kwestię tego, co może się stać jeśli nie zastosujemy się do regulacji prawnych i regulaminów platform społecznościowych przy organizacji konkursu. Na II część wpisu zapraszam już wkrótce!

Dajcie znać co myślicie o wpisie, czy ta tematyka jest dla Was interesująca? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach! Jeżeli macie jakieś pytania, również zapraszam do sekcji komentarzy.

Post Author: Ewa Stawecka

Nazywam się Ewa Stawecka i jestem prawnikiem. Od 2017 roku jestem członkiem Okręgowej Rady Adwokackiej w Krakowie. Z prawem związana jestem już od ponad 8 lat.

O prawie dla kreatywnych staram się mówić w przystępny i ciekawy sposób.

Zapraszam do komentowania!